Un modello per la determinazione del costo standard nei servizi di trasporto pubblico locale su autobus in Italia

Andrea Boitani, Alessandro Avenali, Giuseppe Catalano, Tiziana D'Alfonso, Giorgio Matteucci

Risultato della ricerca: Contributo in rivistaArticolo in rivista

13 Citazioni (Scopus)

Abstract

WE ESTIMATE THE STANDARD COSTS IN THE ITALIAN LOCAL BUS TRANSPORT SYSTEM BY MEANS O F A TOP-DOWN APPROACH. COMMERCIAL SPEED RESULTS THE MOST IMPORTANT COST DRIVER, WHILE ECONOMIES OF SCALE ARE LOW AND ONLY PRESENT IN THE CASE OF SMALL TRANSPORT OPERATORS. MEDIUM SIZED AND LARGE OPERATORS EXHIBIT DISECONOMIES OF SCALE. WE FIND A POSITIVE CORRELATION BETWEEN INVESTMENTS IN BUS FLEET AND SERVICE COST. THE MODEL AIMS AT INTRODUCING POLICY CRITERIA FOR THE ALLOCATION OF PUBLIC FUNDS EARMARKED TO THE LOCAL PUBLIC TRANSIT SECTOR AMONG ITALIAN REGIONS.
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] A model for determining the standard cost in local public bus transport services in Italy
Lingua originaleItalian
pagine (da-a)181-213
Numero di pagine33
RivistaEconomia e Politica Industriale
DOI
Stato di pubblicazionePubblicato - 2014

Keywords

  • COST PROXY MODELS
  • FISCAL FEDERALISM
  • LOCAL PUBLIC TRANSPORT
  • STANDARD COST

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di 'Un modello per la determinazione del costo standard nei servizi di trasporto pubblico locale su autobus in Italia'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo