Tracce sonore nel codice poetico del Seicento inglese: “Musicks Empire” di Andrew Marvell

Risultato della ricerca: Contributo in libroContributo a convegno

Abstract

As regards the relationships between poetry and music in seventeenth-century English literature, Andrew Marvell’s contribution has not been adequately defined yet: when scholars have examined it, they have often limited themselves to confirming the presence of traditional metaphorical interpretations or established topoi (e.g. laus musicae) in his poems. This essay intends to analyse Marvell’s poem Musicks Empire (M1: 47) – which shows how Marvell’s predilection for music "ne le distingue pas a vrai dire de ses contemporaines" (P. Legouis) - from the explicit interdisciplinary orientation of musico-literary criticism by taking into account the frequent processes of transcodification from literature to music and viceversa that characterized literary culture in sixteenth-century England.
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] Sound tracks in the poetic code of the seventeenth century in England: "Musicks Empire" by Andrew Marvell
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteTransiti letterari e culturali
Pagine291-309
Numero di pagine19
Stato di pubblicazionePubblicato - 1999
EventoAnglistica e...: metodi e percorsi comparatistici nelle lingue, culture e letterature di origine europea - Genova
Durata: 30 set 19962 ott 1996

Convegno

ConvegnoAnglistica e...: metodi e percorsi comparatistici nelle lingue, culture e letterature di origine europea
CittàGenova
Periodo30/9/962/10/96

Keywords

  • Andrew Marvell
  • Musicks Empire
  • Musico-literary criticism
  • Seventeenth-century English poetry and music

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di 'Tracce sonore nel codice poetico del Seicento inglese: “Musicks Empire” di Andrew Marvell'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo