Tra mondo reale e mondi possibili: la progettazione partecipata come dispositivo formativo

Risultato della ricerca: Contributo in libroChapter

Abstract

The essay, moving within the dialectic between constructivism and realism , offers some ideas on participatory practices . Pedagogy, analyzing the relationship between man and the world, can gather in participatory processes possible devices that allow to stay inside the practical dimension of reality. A particular area of analysis about the educational outcomes inherent in participatory practices is the "participatory planning ": a planning tool that includes the involvement of inhabitants of a territory in the processes of urban transformation and involves the introduction of dynamic and interactive pathways , founded on the comparison between professionals and ordinary citizens. In the logic of participatory planning , the reorganization of space must go through a reshaping of relations , with the active involvement of all stakeholders and a rethinking of policy practices .
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] Between real world and possible worlds: participatory planning as a training device
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteLa formazione e il "carattere pratico della realtà". Scenari e contesti di una pedagogia in situazione
EditorEnricomaria Corbi, Pascal Perillo
Pagine219-232
Numero di pagine14
Stato di pubblicazionePubblicato - 2014

Serie di pubblicazioni

NomePEDAGOGIE E DIDATTICHE

Keywords

  • Costruttivismo
  • constructivism
  • participatory processes
  • processi partecipativi
  • realism
  • realismo

Fingerprint Entra nei temi di ricerca di 'Tra mondo reale e mondi possibili: la progettazione partecipata come dispositivo formativo'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo