Abstract
The paper is centered on Stefano Nascimbeni, maestro of the palatine basilica of S. Barbara in Mantua from 1609 to 1612, when he left the town with some other musicians, such as Claudio Monteverdi. This essay analyzes some of his main pieces, the Messe a otto voci con il basso per l’organo (1612) in particular, to define his style, but also to try and assess the effects on the maestri di cappella of duke Guglielmo Gonzaga’s instructions for the composition of music destined to his basilica. The appendix contains a biography of Nascimbeni
Titolo tradotto del contributo | [Autom. eng. transl.] What influence on the musicians of a "style" of the palatine chapel of Santa Barbara in Mantua? The case of Stefano Nascimbeni |
---|---|
Lingua originale | Italian |
Titolo della pubblicazione ospite | Barocco Padano 1 |
Pagine | 157-180 |
Numero di pagine | 24 |
Stato di pubblicazione | Pubblicato - 2002 |
Pubblicato esternamente | Sì |
Evento | Barocco Padano - BRESCIA -- ITA Durata: 13 lug 1999 → 15 lug 1999 |
Convegno
Convegno | Barocco Padano |
---|---|
Città | BRESCIA -- ITA |
Periodo | 13/7/99 → 15/7/99 |
Keywords
- Masses
- Nascimbeni, Stefano
- Palatine Basilica of S. Barbara, Mantua
- vocal sacred music