Per una progettazione pedagogica partecipata. Generazione Z, rigenerazione urbana, educativa, culturale: un contributo nel segno del Service Learning

Sabino Giampaolo

Risultato della ricerca: Contributo in libroCapitolo

Abstract

This essay argues for a participatory pedagogy centred on Generation Z that integrates civic education, urban regeneration and educational culture within a service-learning framework. It posits that civic participation and proactive engagement of the younger generations are fundamental prerequisites for social cohesion and democratic vitality. The author notes the European emphasis on promoting social responsibility and active citizenship among young people, particularly through initiatives outlined in the European Union Youth Strategy 2019-2027. The essay argues that while fostering a sense of community and solidarity is crucial, young people's increasing disengagement from political and social participation calls for a re-evaluation of traditional approaches to civic education. She suggests that a purely top-down approach to promoting civic engagement may be inadequate and may inadvertently reinforce feelings of alienation. Instead, the author argues for the need to cultivate a participatory civic and social culture that empowers young people to actively shape their political and social realities, thereby countering the risk of disengagement from decision-making processes.
Titolo tradotto del contributoFor a participatory pedagogical design. Generation Z, urban, educational and cultural regeneration: a contribution in the name of Service Learning
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteFare comunità nella transizione ecologica. Tracce di speranza
EditorePensa MultiMedia
Pagine31-43
Numero di pagine13
ISBN (stampa)979‐12‐5568‐128‐1
Stato di pubblicazionePubblicato - 2024
Pubblicato esternamente

Keywords

  • Generation Z
  • Generazione Z
  • Participatory educational design
  • Progettazione pedagogica partecipata
  • Rigenerazione urbana
  • Service Learning
  • Urban regeneration

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di 'Per una progettazione pedagogica partecipata. Generazione Z, rigenerazione urbana, educativa, culturale: un contributo nel segno del Service Learning'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo