Patriziato, corti e impresariato teatrale in Italia nella seconda metà del XVII secolo: il caso di Milano

Roberta Carpani*

*Autore corrispondente per questo lavoro

Risultato della ricerca: Contributo in libroChapter

Abstract

The article investigates a case study which shows the mix of patronage and actors and singers raising professionalization in the Italian baroque theatre. During the XVIIth Century, the Teatro Ducale, the only existing public opera house in Milan, was managed by a impresario. From 1669 onward, Vitaliano Borromeo, from one of the most important families of the Milanese aristocracy, was a key patron of Milanese public theatre and he was in touch with correspondants from Parma's court, Mantova's court, Modena's court, Piacenza, Venezia, in order to provide singers, musicians, librettos, scores for the Teatro Ducale.
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] Patriciate, courts and theater business in Italy in the second half of the 17th century: the case of Milan
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteDiplomacy and the aristocracy as Patrons of Music and Theatre in the Europe of the Ancien Régime
EditorI Yordanova, F Cotticelli
Pagine95-132
Numero di pagine38
Stato di pubblicazionePubblicato - 2019

Keywords

  • Musica
  • Teatro
  • Teatro d'opera
  • barocco
  • baroque
  • mecenatismo
  • music
  • opera
  • patronage
  • theatre

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di 'Patriziato, corti e impresariato teatrale in Italia nella seconda metà del XVII secolo: il caso di Milano'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo