Luce e materia. L’uso del blu egizio tra pittura e scultura

Sara Lenzi, Paolo Tomassini

Risultato della ricerca: Contributo in libroContributo a convegno

Abstract

The recent development of non-invasive analysis techniques for the study of ancient polychromy makes it possible to more accurately identify the materials and technical processes used by painters. A type of multi-band photographic analysis (VIL, Visible Induced Luminescence) allows the presence of Egyptian blue to be traced with great accuracy, even if mixed in small quantities with other pigments and therefore invisible to the naked eye. This contribution aims to show this particular pigment was used much more frequently than suspected, on different supports, to lend greater brilliance to certain colours (e.g. white) and to create thickness and depth on the surfaces it covered.
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] Light and matter. The use of Egyptian blue between painting and sculpture
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteAirpa IV. Pittura Luce Colore. Atti del IV Colloquio AIRPA, Urbino 17-19 Giugno 2021
Pagine197-203
Numero di pagine7
Stato di pubblicazionePubblicato - 2023
EventoPittura Luce Colore. IV Colloquio AIRPA (Associazione Italiana Ricerche Pittura Antica) - Urbino, Università degli Studi di Urbino "Carlo Bo" (online)
Durata: 17 giu 202119 giu 2021

Serie di pubblicazioni

NomeAIRPA

Convegno

ConvegnoPittura Luce Colore. IV Colloquio AIRPA (Associazione Italiana Ricerche Pittura Antica)
CittàUrbino, Università degli Studi di Urbino "Carlo Bo" (online)
Periodo17/6/2119/6/21

Keywords

  • Pigments
  • Pigmenti
  • blu egizio
  • Egyptian blue
  • scultura
  • sculpture
  • tecniche multibanda
  • multi-band techniques

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