Abstract
The paper analyzes the collection Mottetti a una, due, tre e quattro voci col basso continuo per l’organo (Venezia, Giacomo Vincenti, 1618), edited by Federico Malgarini (himself a musician and a cantor for the basilica of S. Barbara). In the dedication of this collection, Malgarini declares of having gathered «with care and dedication» compositions by other musicians employed by the Duke of Mantua. Thus, the analysis of these motets offers us some valuable insights not only on textual and compositional choices, but on the Mantuan cultural and music scene as well. Indeed, Malgarini gathered pieces from several artists. Some of them were singers, like Francesco Rasi, who, in 1607, played the role of Orpheus in the eponymous opera by Claudio Monteverdi.
In the collection we can find also the maestri di cappella Amante Franzoni and Francesco Dognazzi, Ottavio Bargnani, organist, and the brothers Orazio and Giovan Battista Rubini, violinists
Titolo tradotto del contributo | [Autom. eng. transl.] Federico Malgarini's collection of motets (1618): a cross-section of Mantuan musical life between routine and cultural vivacity |
---|---|
Lingua originale | Italian |
Titolo della pubblicazione ospite | Barocco Padano 3, Atti dell’XI Convegno internazionale sulla musica italiana nei secoli XVII-XVIII |
Pagine | 405-421 |
Numero di pagine | 17 |
Stato di pubblicazione | Pubblicato - 2004 |
Pubblicato esternamente | Sì |
Evento | Barocco Padano - BRESCIA -- ITA Durata: 16 lug 2001 → 18 lug 2001 |
Convegno
Convegno | Barocco Padano |
---|---|
Città | BRESCIA -- ITA |
Periodo | 16/7/01 → 18/7/01 |
Keywords
- Malgarini, Federico
- Mantua
- Motets
- vocal sacred music