La conoscenza al tempo del digitale. Un bilancio epistemologico

Risultato della ricerca: Contributo in libroChapter

Abstract

This paper evaluates the conception of knowledge in the “digital age.” The main challenge that the “digital revolution” poses to the traditional view of knowledge has to do with the widespread belief that machines have become capable of those intellectual operations that used to be exclusively human. In order to consider the consistency of this challenge, I will explore the epistemic differences between the notions of knowledge and information by maintaining that in the information societies the two notions are often confused. I will also claim that it is necessary to preserve the specifically philosophical approach to knowledge in order to preserve the integrity of human knowledge against any form of scientistic reduction.
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] Knowledge in the Digital Age: An Epistemological Assessment
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteLa scuola al tempo del digitale. Tra ricerca educativa e nuovi apprendimenti
Pagine68-74
Numero di pagine7
Stato di pubblicazionePubblicato - 2023

Keywords

  • Digital Revolution, Knowledge, Information, Critical Thinking, Artificial Intelligence
  • Rivoluzione digitale, conoscenza, informazione, critical thinking, intelligenza artificiale

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di 'La conoscenza al tempo del digitale. Un bilancio epistemologico'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo