«Importa moltissimo che il bambino senta il bisogno della nettezza come sente quello del pane, del gioco, del riposo». L’educazione igienica negli asili tra età giolittiana e scoppio della prima guerra mondiale

Renata Giovanna Bressanelli*

*Autore corrispondente per questo lavoro

Risultato della ricerca: Contributo in rivistaArticolopeer review

Abstract

The paper presents a study on the role of health education in kindergartens during the Giolitti era. Up to World War I, in the absence of official infant education programmes and teacher training schools, kindergarten educators mainly learned about health promotion from education manuals and journals. Analysis of these sources suggests that the growing emphasis on hygienics in late nineteenth-century elementary schools was also reflected across the infant school sector. A further theme of the present research was the 1914 ministerial programs for kindergartens, which institutionalized good health practices, endowing them with a pervasive and crosscutting role. This study investigated the aims and methodologies that underpinned the teaching of hygienics in infant schools, as well as the broader social meaning attributed to it.
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] "It matters very much that the child feels the need for cleanliness as he feels for bread, play, rest". Hygiene education in kindergartens between the Giolitti age and the outbreak of the First World War
Lingua originaleItalian
pagine (da-a)337-353
Numero di pagine17
RivistaHistory of Education and Children's Literature
VolumeXVII
Numero di pubblicazione2
Stato di pubblicazionePubblicato - 2022

All Science Journal Classification (ASJC) codes

  • Istruzione
  • Storia e Filosofia della Scienza

Keywords

  • Asili
  • Educazione igienica
  • Health education
  • History of childhood education
  • Italia
  • Italy
  • Kindergartens
  • Storia educazione infantile
  • Twentieth century
  • XX secolo

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di '«Importa moltissimo che il bambino senta il bisogno della nettezza come sente quello del pane, del gioco, del riposo». L’educazione igienica negli asili tra età giolittiana e scoppio della prima guerra mondiale'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo