Il suono dell'elogio nella Tarda Antichità: tra la mousiké di Imerio e il Misopogon di Giuliano

Risultato della ricerca: Contributo in libroContributo a convegno

Abstract

In Late Antiquity acclamations played a key role in the imperial ceremony and in the relationship between centre and periphery. Praise and blame were expressed through sound and silence. This paper focuses on the speeches addressed to Roman officials. A selection of the orations of Himerius (Or. 46-47; Or. 39)is here considered in order to revalue the concept of panegyric as "mousike" (poetry, music and song) in the "theatra" as representative of the "singing sophists" criticized by contemporary philosophers. A neglected aspect of this controversy is given by the introduction of Julian's Misopogon, which is here examined in the context of the 'mousike' in the 'theatra".
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] The sound of praise in Late Antiquity: between Imerio's mousiké and Giuliano's Misopogon
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteLes sons du pouvoir dans les mondes anciens
Pagine379-396
Numero di pagine18
Stato di pubblicazionePubblicato - 2012
EventoLes sons du pouvoir. Verba, silentia et sonitus dans les lieux institutionnels de la haute Antiquité à l'Antiquité Tardive - La Rochelle
Durata: 25 nov 201027 nov 2010

Convegno

ConvegnoLes sons du pouvoir. Verba, silentia et sonitus dans les lieux institutionnels de la haute Antiquité à l'Antiquité Tardive
CittàLa Rochelle
Periodo25/11/1027/11/10

Keywords

  • Himerius
  • Julian the Apostate
  • Late Antiquity
  • acclamations
  • officials speeches
  • sound and silence

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di 'Il suono dell'elogio nella Tarda Antichità: tra la mousiké di Imerio e il Misopogon di Giuliano'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo