Disabilità e rispetto: educare lo sguardo

Risultato della ricerca: Contributo in libroCapitolo

Abstract

This chapter addresses the topic of disability in the workplace, advocating for a shift in perspective that challenges stereotypes, benevolent biases, and mechanisms of exclusion. Drawing on real-life cases and workers' narratives, it reveals how various forms of disrespect—ranging from explicit aggression to unintentional ignorance—still persist. The text emphasizes the need for an organizational culture based on listening, reasonable accommodation, and personal empowerment. The WHO's ICF model is highlighted for its view of disability as an interaction between individual and environment. “Training-through-listening” is proposed as a key tool to foster inclusion, well-being, and professional development.
Titolo tradotto del contributoDisability and respect: educating the eye
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteLa cultura del rispetto: oltre l'inclusione
EditoreGuerini Next srl
Pagine41-66
Numero di pagine26
ISBN (stampa)978-88-6896-396-5
Stato di pubblicazionePubblicato - 2021

Keywords

  • Disabilità
  • rispetto
  • bias di benevolenza
  • lavoro
  • ascolto
  • formazione
  • ICF
  • accomodamenti ragionevoli
  • cultura organizzativa
  • inclusione
  • Disability
  • respect
  • benevolent bias
  • workplace
  • listening
  • training
  • reasonable accommodation
  • organizational culture
  • inclusion

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di 'Disabilità e rispetto: educare lo sguardo'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo