Comunicazione, mediazione e argomentazione in classe CLIL. Termini e definizioni nel discorso didattico

Silvia Gilardoni*

*Autore corrispondente per questo lavoro

Risultato della ricerca: Contributo in libroChapter

Abstract

This paper aims at examining the classroom communication in CLIL context, through a reflection on the ways of knowledge transmission and on the role played by argumentation in classroom interaction. The research is based on a corpus of CLIL classroom interactions in upper secondary schools in Italy and focuses on the analysis of the treatment of specialised terminology and on the use of definition in classroom discourse. The study has a dual purpose: a mainly descriptive purpose, represented by a qualitative and interpretative analysis of the CLIL teacher’s discursive practices, combined with an evaluation of the different discursive strategies of definition in CLIL classroom interactions, with the aim of offering methodological and operational suggestions for training and teaching.
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] Communication, mediation and argumentation in the CLIL classroom. Terms and definitions in educational discourse
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteLa linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione. Scritti in onore di Carmel Mary Coonan
Pagine105-121
Numero di pagine17
Volume26
DOI
Stato di pubblicazionePubblicato - 2023

Serie di pubblicazioni

NomeSAIL

Keywords

  • Content and Language Integrated Learning
  • terminologia specialistica
  • classroom discourse
  • specialised terminology
  • interazione didattica

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di 'Comunicazione, mediazione e argomentazione in classe CLIL. Termini e definizioni nel discorso didattico'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo