Come fa la voce? Per un'archeologia dell'attore performer

Guido Boffi*

*Autore corrispondente per questo lavoro

Risultato della ricerca: Contributo in rivistaArticolo in rivistapeer review

Abstract

This essay suggests a working hypothesis on the extralinguistic dimension of the human voice. The material under consideration belongs both to performance art (Marina Abramović) and to philosophy (Plato). The speech, framed within acontext that would open an archaeological track (E. Melandri, M. Foucault) in theatricality, concerns aesthetics. The voice shows the inner opacity of the ontological discourse: it becomes the empty place, or rather, the quantum vacuum of presence. It is a non-prescriptive voice, excessive of the philosophical practices of taking consciousness, the anticipation of traditional dualisms (subject / object, conscious / unconscious, orality / writing).
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] How does the voice do? For an archeology of the performer actor
Lingua originaleItalian
pagine (da-a)37-68
Numero di pagine32
RivistaMATERIALI DI ESTETICA. TERZA SERIE
Stato di pubblicazionePubblicato - 2017

Keywords

  • actor
  • attore
  • performance art
  • presence
  • presenza
  • voce
  • voice

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di 'Come fa la voce? Per un'archeologia dell'attore performer'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo