Abstract
In Western musical experience and culture, there has been a kind of musical tourism which is not
interested in outward events and places, in material documents and data, in tangible musical
instruments and scores, etc. Such kind of musical tourism may be summarized as «the wanderer
trope in the nineteenth century» (Julie Hedges Brown), whose «viaggio fantastico è molto spesso
un viaggio nel sé, figurato nelle forme del fuori di sé» (Alessandro Serpieri). Robert Schumann
(1810-1856) may be seen as the (Romantic) ‘musical wanderer’ par excellence. My paper will
exemplify and examine Schumann’s cultural-musicological and compositional articulation of «the
wanderer trope in the nineteenth century» in the Schlußlied des Narren aus Was ihr wollt op. 127 n. 5.
Lingua originale | English |
---|---|
Titolo della pubblicazione ospite | Turismo Musicale: Storia, Geografia, Didattica / Musical Tourism: History, Geography and Didactics |
Editor | Rosa Cafiero, Guido Lucarno, Raffaela Gabriella Rizzo, Gigliola Onorato |
Pagine | 92-102 |
Numero di pagine | 11 |
Stato di pubblicazione | Pubblicato - 2020 |
Keywords
- Robert Schumann
- Schlußlied des Narren aus Was ihr wollt op. 127 n. 5.
- William Shakespeare
- compositional reception