È meglio guardare le figure. Cicli decorativi e cicli narrativi tra XIV e XV secolo

Risultato della ricerca: Contributo in libroContributo a convegno

Abstract

This essay focuses on two mediaeval ceilings whose iconography has turned out to be helpful for philologists and historians of literature. The story of “Madonna Elena” in Palazzo Chiaramonte (Steri) in Palermo (1377-1380) allows a better understanding of the tradition of this legend, which is also transmitted by an Italian cantare. The extant decoration of palazzo Ghiringhelli in Bellinzona (around 1470, but the building was demolished in the 20th century) shows some characters of the anonymous and rather irregular chivalric poems “Falconetto” and “Vendetta di Falconetto”, published in Milan in the second half of the 15th century. In this case the paintings locate more clearly the literary texts in their geographic and cultural context.
Titolo tradotto del contributo[Autom. eng. transl.] It is better to look at the figures. Decorative cycles and narrative cycles between the 14th and 15th centuries
Lingua originaleItalian
Titolo della pubblicazione ospiteNarrazioni e strategie dell’illustrazione. Codici e romanzi cavallereschi nell’Italia del Nord (secc. XIV-XVI)
Pagine123-137
Numero di pagine15
Stato di pubblicazionePubblicato - 2014
EventoNarration et stratégies de l’illustration. Codex et romans chevaleresques dans l’Italie du Nord (XIVe-XVIe siècle) - Université de Lausanne
Durata: 22 feb 201323 feb 2013

Serie di pubblicazioni

Nome‘Studi lombardi’, sezione di letteratura e arte della collana «Etudes lausannoises»

Convegno

ConvegnoNarration et stratégies de l’illustration. Codex et romans chevaleresques dans l’Italie du Nord (XIVe-XVIe siècle)
CittàUniversité de Lausanne
Periodo22/2/1323/2/13

Keywords

  • Bellinzona - Palazzo Ghiringhelli
  • Cantari - Madonna Elena
  • Chivalric Literature - 15th century
  • Letteratura cavalleresca - XV secolo
  • Palermo - Steri - Painted ceiling
  • Palermo - Steri - Soffitto dipinto

Fingerprint

Entra nei temi di ricerca di 'È meglio guardare le figure. Cicli decorativi e cicli narrativi tra XIV e XV secolo'. Insieme formano una fingerprint unica.

Cita questo