Filter
Chapter

Search results

  • 2023

    How Do You Learn in the Workplace?

    Zini, P., 2023, New seeds for a world to come. Policies, practices and lives in adult education and learning. Proceedings of the 10th ESREA Triennial Conference. p. 409-414 6 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • School-family-community relationship: a factor of professional qualification

    Zini, P., 2023, Reflections for an ethical-dialogical, sustainable and inclusive paideia. International contributions from a heuristic perspective. p. 179-190 12 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • “Senso di iniziativa e di imprenditorialità”. Lo storytelling intergenerazionale: imprenditori e lavoratori immigrati

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] “Sense of initiative and entrepreneurship”. Intergenerational storytelling: entrepreneurs and immigrant workersZini, P., 2023, Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro. p. 234-237 4 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2022

    Conciliazione. Famiglia e lavoro: intrusione o integrazione?

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Conciliation. Family and work: intrusion or integration?Zini, P., 2022, PAROLE PER EDUCARE. Volume II. Pedagogia della famiglia. Amadini, M., Cadei, L., Malavasi, P. & Simeone, D. (eds.). p. 28-36 9 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Contrasto alla povertà educativa: il progetto Smart School

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Fight against educational poverty: the Smart School projectZini, P. & Amadini, M., 2022, Famiglie, politiche sociali e prospettive pedagogiche. p. 91-100 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Formare gli insegnanti a lavorare in un’ottica di comunità. Il progetto Smart School

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Train teachers to work in a community perspective. Smart project SchoolZini, P. & Amadini, M., 2022, La formazione degli insegnanti: problemi, prospettive e proposte per una scuola di qualità e aperta a tutti e tutte. Fiorucci, M. & Zizioli, E. (eds.). p. 575-578 4 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2021

    Aver cura delle infanzie

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Taking care of childhoodsTranfa, G., Zini, P., Damiola, S., Silvia, Z., Paola, R., Giovanna, D., Giorgio, G. & Simonluca, C., 2021, Infanzie e famiglie al tempo del Covid. Amadini, M. & Zini, P. (eds.). p. 13-19 7 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Famiglie al tempo del Covid

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Families at the time of CovidZini, P., 2021, Infanzie e famiglie al tempo del Covid. Amadini Monica, P. Z. (ed.). p. 51-59 9 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Relazione scuola-famiglia: quali cambiamenti con la DAD?

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] School-family relationship: what changes with DAD?Zini, P., 2021, La responsabilità della pedagogia nelle trasformazioni dei rapporti sociali. Storie, linee di ricerca e prospettive. Sessioni parallele. Polenghi Simonetta, C. F. Z. P. (ed.). p. 714-721 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Self Determination

    Zini, P., 2021, Intercultural Issues and Concepts. A Multi-Disciplinary Glossary. Colombo Maddalena, G. G. (ed.). p. 263-276 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2020

    Monitoraggio sperimentazione licei quadriennali: quali cambiamenti pedagogici nella funzione docente?

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Monitoring of four-year high school experimentation: what pedagogical changes in the teaching function?Zini, P., 2020, 30 anni dopo la convenzione ONU sui diritti dell’infanzia. Quale pedagogia per i minori?. p. 1228-1237 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2019

    Corresponsabilità e coprogettazione educativa tra scuola e famiglia

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Co-responsibility and educational co-planning between school and familyZini, P., 2019, L'insegnante e il dirigente scolastico nella scuola dell'autonomia tra didattica, governance e progetto culturale. p. 338-355 18 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Corresponsabilità scuola famiglia nella sfida multiculturale

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Family school co-responsibility in the multicultural challengeZini, P., 2019, La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative. p. 371-383 13 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2018

    Formare insegnanti e genitori alla partecipazione scuola famiglia

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Train teachers and parents to attend school familyZini, P., 2018, Scuola Democrazia Educazione. Formare ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà. p. 263-270 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Progettare interventi di sostegno con e per genitori divorziati

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Plan support interventions with and for divorced parentsZini, P., 2018, Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento. p. 165-170 6 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2015

    Riflessione pedagogica per la formazione degli adulti

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Pedagogical reflection for adult educationZini, P., 2015, Sapere pedagogico tra tradizione ed innovazione. p. 201-209 9 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2011

    La famiglia come luogo di educazione ai valori democratici.

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The family as a place of education for democratic values.Pati, L. & Zini, P., 2011, Educare alla democrazia e alla cittadinanza.. CORSI, M. (ed.). p. 143-169 27 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • L'I.C.F. per il benessere organizzativo della scuola

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The ICF for the organizational well-being of the schoolZini, P. & Trovo', E. P., 2011, L ICF a scuola. Riflessioni pedagogiche per il funzionamento umano. PATI, L. & CROCE, L. (eds.). p. 201-212 12 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • L'ICF nei diversi ordini di scuola

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The ICF in the different school ordersTrovo', E. P., Aimo, D. M., Amadini, M., Amarelli, P., Lussignoli, S., Cobelli, R., Maltese, G., Manzi, G., Zannantoni, R., Zini, P., Galeri, P. & Di Cosimo, F., 2011, ICF a scuola. Riflessioni pedagogiche sul funzionamento umano. PATI, L. & CROCE, L. (eds.). p. 131-202 72 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2010

    Cultura del lavoro, politiche di sostegno e vita familiare

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Work culture, support policies and family lifeZini, P., 2010, Quale conciliazione fra tempi lavorativi e impegni educativi? Giovani famiglie, lavoro e riflessione pedagogica. PATI, L. (ed.). p. 207-221 15 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Il nonno nella rete intergenerazionale

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The grandfather in the intergenerational networkZini, P., 2010, Il valore educativo delle relazioni tra le generazioni. Coltivare i legami tra nonni, figli, nipoti. PATI, L. (ed.). p. 136-152 17 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La formazione alla sicurezza. Il D.Lgs. 81/2008, integrato con il D.Lgs. 106/2009, e il mondo del volontariato

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Safety training. Legislative Decree 81/2008, integrated with Legislative Decree 106/2009, and the world of volunteeringZini, P., 2010, Il rischio scelto. La formazione alla sicurezza per le organizzazioni di volontariato. PATI, L. (ed.). p. 29-46 18 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter