If you made any changes in Pure these will be visible here soon.
Filter
Chapter

Search results

  • 2021

    Reflexivity

    Amadini, M., 2021, Intercultural Issues and Concepts. A Multi-Disciplinary Glossary. Maddalena Colombo, G. G. (ed.). p. 185-198 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Scuola e formazione

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] School and trainingAmadini, M. & Simeone, D., 2021, Brescia e la sfida glocale. Caselli, M., Cesareo, V. & Corradi, V. (eds.). p. 209-219 11 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2020

    Educare insieme: la collegialità

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Educating together: collegialityAmadini, M., 2020, Introduzione alla pedagogia generale. Formare e aggiornare gli insegnanti delle secondarie. p. 67-83 17 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La scuola: il lavoro nel collegio

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The school: the work in the collegeAmadini, M., 2020, La vita a suola. S. Kanizsa, F. L. Z. (ed.). p. 157-176 20 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2019

    Costruire corresponsabilità educativa nei Tempi per le famiglie: ruoli, incontri, processi

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Building educational co-responsibility in times for families: roles, meetings, processesAmadini, M., 2019, Comunità e corresponsabilità educativa. Soggetti, compiti e strategie. p. 17-28 12 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Engaging contexts and citizenship skills: Steps towards an ‘engagement paradigm’

    Simeone, D., Aglieri, M., Amadini, M., Cadei, L., Locatelli, R., Raccagni, D., Serrelli, E., Solesin, L. & Bonometti, S., 2019, Humanistic futures of learning: Perspectives from UNESCO Chairs and UNITWIN Networks. p. 78-81 4 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La corresponsabilità scuola-famiglia come incontro generativo tra culture educative nei servizi educativi 0/6 anni del comune di Milano

    Premoli, S. & Amadini, M., 2019, La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative. p. 348-360 13 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • The “Table for Education”: learning from community life experiences

    Amadini, M., 2019, Togetherness and its discontents. Connectivity (as well as belongings, cooperation, conflict and separation) in biographical narratives of adult education and learning. Lorenza Garrino, B. B. (ed.). p. 515-525 11 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2018

    Generazione Z: uno sguardo pedagogico

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Generation Z: a pedagogical lookAmadini, M., 2018, Generazione Z. Guardare il mondo con fiducia e speranza. Bignardi, P., Marta, E. & Alfieri, S. (eds.). p. 143-151 9 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • I Tempi per le famiglie: le potenzialità di un approccio educativo integrato all’infanzia e alla famiglia

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Times for families: the potential of an integrated educational approach to children and familiesAmadini, M., 2018, Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento. p. 77-82 6 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • The educational value of Transition Documents: hypothesis around the construction of a Development Profile

    Amadini, M., 2018, La Qualitè de Vie de l’enfant Aujoud’hui/Children’s Quality of Life Today. Sulovà, L., Pourtois, J-P., Desmet, H. & Kaubi, J-C. (eds.). p. 222-227 6 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2017

    I diritti del bambino: una sfida pedagogica

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The rights of the child: a pedagogical challengeAmadini, M., 2017, Pedagogia dell'infanzia. p. 75-100 26 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Lavorare insieme per educare: il valore del gruppo

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Working together to educate: the value of the groupAmadini, M., 2017, Pedagogia generale. p. 60-76 17 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • L'inclusione delle famiglie nei percorsi di alternanza: una sfida educativa

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The inclusion of families in alternation paths: an educational challengeAmadini, M., 2017, Scuola Lavoro Famiglia Università. Per un sistema formativo alleato e competente. Malavasi, P. & Simeone, D. (eds.). p. 21-28 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Spazi urbani, partecipazione, comunità: uno sguardo pedagogico

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Urban spaces, participation, community: a pedagogical lookAmadini, M., 2017, Spazi e tempi della cittadinanza. Idee e percorsi interdisciplinari per la didattica. Paolo Molinari, E. R. (ed.). p. 43-56 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2016

    Fare ricerca con i bambini: un approccio metodologico partecipativo per indagare le rappresentazioni dello spazio

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Doing research with children: a participatory methodological approach to investigate the representations of spaceAmadini, M., 2016, Contributi per una pedagogia dell'infanzia. Teorie, modelli, ricerche. p. 113-126 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La poesia del crescere: il valore educativo del cinema d'animazione di Hayao Miyazaki

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The poetry of growing up: the educational value of Hayao Miyazaki's animated cinemaAmadini, M., 2016, Pop education. Chiaroscuri pedagogici nella cultura di massa. Stramaglia, M. (ed.). p. 169-181 13 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La rappresentazione dell'infanzia nei dispositivi di Progettazione Partecipata: riflessioni critiche e istanze educative

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The representation of childhood in Participatory Design devices: critical reflections and educational issuesAmadini, M., 2016, Bambini pensati, infanzie vissute. Traverso, A. (ed.). p. 55-68 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Tracce di bellezza urbana: uno sguardo pedagogico

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Traces of urban beauty: a pedagogical lookAmadini, M., 2016, Il bello che educa a scuola. Musaio, M. (ed.). p. 65-78 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2015

    Children and architecture: educational perspectives

    Amadini, M., 2015, Researching Paradigms of Childhood and Education. p. 64-72 9 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2014

    Dispositivi partecipativi per generare comunità

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Participatory devices to generate communitiesAmadini, M., 2014, La ricerca pedagogica in Italia. Tra innovazione e internazionalizzazione. CORSI, MICHELE. (ed.). p. 23-30 8 p. (sentieri scenari postmoderni).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Il rapporto tra famiglia e asilo nido all'insegna dell'educazione

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The relationship between family and kindergarten in the name of educationAmadini, M., 2014, Pedagogia della famiglia. PATI, LUIGI. (ed.). p. 363-372 10 p. (PEDAGOGIA).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La funzione educativa dei nonni

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The educational function of grandparentsAmadini, M., 2014, Pedagogia della famiglia. PATI, LUIGI. (ed.). p. 225-234 10 p. (PEDAGOGIA).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La memoria familiare nello scambio intergenerazionale

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Family memory in the intergenerational exchangeAmadini, M., 2014, Pedagogia della famiglia. PATI, LUIGI. (ed.). p. 205-214 10 p. (PEDAGOGIA).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Tra mondo reale e mondi possibili: la progettazione partecipata come dispositivo formativo

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Between real world and possible worlds: participatory planning as a training deviceAmadini, M., 2014, La formazione e il "carattere pratico della realtà". Scenari e contesti di una pedagogia in situazione. Corbi, E. & Perillo, P. (eds.). p. 219-232 14 p. (PEDAGOGIE E DIDATTICHE).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2013

    Il sostegno educativo alla genitorialità: dar forma alla promessa custodita nel generare

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Educational support for parenting: giving shape to the promise kept in generatingAmadini, M., 2013, L'attesa. Un tempo per nascere genitori. CADEI, LIVIA. & SIMEONE, DOMENICO. (eds.). p. 135-153 19 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Scuola e famiglia insieme per educare alla cittadinanza

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] School and family together to educate citizenshipAmadini, M., 2013, Il bambino "cittadino". Prospettive educative per la scuola dell'infanzia. Macchietti Sira, S. (ed.). p. 43-52 10 p. (Collana Documenti).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2012

    Nido e famiglia: l'incontro tra culture educative.

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Nest and family: the encounter between educational cultures.Amadini, M., 2012, Pedagogia e didattica della prima infanzia. L'intervento educativo nell'asilo nido.. PATI, LUIGI. & MUSELLO, M. (eds.). p. 81-95 15 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2011

    L'ICF nei diversi ordini di scuola

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The ICF in the different school ordersAmadini, M., Zini, P., Trovo', E. P., Aimo, D. M., Amarelli, P., Cobelli, R., Maltese, G., Manzi, G., Galeri, P., Di Cosimo, F., Lussignoli, S. & Zannantoni, R., 2011, ICF a scuola. Riflessioni pedagogiche sul funzionamento umano. PATI, LUIGI. & CROCE, LUIGI. (eds.). p. 131-202 72 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Prospettiva evolutiva ed educativa della applicazione dell’ICF

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Evolutionary and educational perspective of the application of the ICFAmadini, M., 2011, ICF a scuola. Riflessioni pedagogiche sul funzionamento umano. PATI, LUIGI. & CROCE, LUIGI. (eds.). p. 113-130 18 p. (PEDAGOGIA).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2010

    Diventare nonni: una transizione identitaria

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Becoming grandparents: an identity transitionAmadini, M., 2010, Il valore educativo delle relazioni tra le generazioni. Coltivare i legami tra nonni, figli, nipoti. PATI, LUIGI. (ed.). p. 118-136 19 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La rete di sostegno alla genitorialità: considerazioni pedagogico-educative

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The parenting support network: pedagogical-educational considerationsAmadini, M., 2010, Quale conciliazione fra tempi lavorativi e impegni educativi? Giovani famiglie, lavoro e riflessione pedagogica. PATI, LUIGI. (ed.). p. 187-207 21 p. (FAMILIA).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2008

    Educare all'autonomia nell'autonomia

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Educate to autonomy in autonomyAmadini, M., 2008, Educare i bambini all'autonomia. Tra famiglia e scuola. PATI, LUIGI. (ed.). p. 39-55 17 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La riformulazione del progetto educativo familiare

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The reformulation of the family educational projectAmadini, M., 2008, Famiglie affidatarie risorsa educativa della comunità locale. PATI, LUIGI. (ed.). p. 82-103 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2005

    Dimensioni temporali della riflessione pedagogica sull'ambiente

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Temporal dimensions of pedagogical reflection on the environmentAmadini, M., 2005, Pedagogia dell'ambiente. MALAVASI, PIERLUIGI. (ed.). p. 31-43 13 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2003

    Trans-formare lo spazio urbano: potenzialità pedagogiche della progettazione partecipata

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Trans-forming the urban space: pedagogical potential of participatory planningAmadini, M., 2003, Per abitare la Terra, un'educazione sostenibile. MALAVASI, PIERLUIGI. (ed.). p. 231-240 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter