Filter
Chapter

Search results

  • 2024

    IL VOLONTARIATO E LA SFIDA DELLE COMPETENZE Tra engagement personale e impegno collettivo

    Cadei, L., 2024, Volontariato competente. Riconoscere gli apprendimenti nella partecipazione sociale. p. 17-34 18 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2023

    Activité narrative et enjeux de professionnalisation. Paroles d’éducateurs

    Cadei, L., 2023, Devenir sujet de sa formation. Histoire de vie et processus de subjectivation. Vol. 2023. p. 139-156 18 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Activité narrative et enjeux de professionnalisation. Paroles d’éducateurs

    Cadei, L., 2023, Devenir sujet de sa formation. Histoire de vie et processus de subjectivation. Vol. 2023. p. 139-156 18 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • I consultori di fronte alla pandemia

    Cadei, L., 2023, La famiglia di fronte alla sfida del Coronavirus - COVID-19 La costruzione di una nuova normalità. Camillo Regalia, M. L. (ed.). Vol. 2023. p. 165-177 13 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • I consultori di fronte alla pandemia

    Cadei, L., 2023, La famiglia di fronte alla sfida del Coronavirus - COVID-19. La costruzione di una nuova normalità. C. Regalia, M. L. (ed.). Vol. 2023. p. 165-177 13 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La narration de la souffrance : soutenir les mots du deuil

    Cadei, L., 2023, Tournant narratif en sciences de l’éducation : perspectives interdisciplinaires et internationales,. Bernard M.-C., B. H. ,. C. L. ,. C.-G. V. (. ). (ed.). Vol. 2023. p. 93-110 18 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Lino Monchieri: testimonianza e promessa di impegno per l’educazione

    Cadei, L., 2023, L. Monchieri, Diario della prigionia (1943-1945). L. Cadei, D. G. (ed.). p. 8-25 18 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Responsabilizzare la famiglia

    Cadei, L., 2023, Il patto educativo globale. Una sfida per il nostro tempo. Vol. 2023. p. 93-112 20 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • “Lino Monchieri: testimonianza e promessa di impegno per l’educazione”

    Cadei, L., 2023, L. Monchieri, Diario della prigionia (1943-1945). L. Cadei, D. G. (ed.). p. 8-25 18 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2022

    Activité narrative et enjeux de professionnalisation. Paroles d’éducateurs »,

    Cadei, L., 2022, Devenir sujet de sa formation. Histoire de vie et processus de subjectivation. Vol. 2022. p. 139-156 18 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Competenza di ricerca: rinnovare e innovare la professione

    Cadei, L. & Serrelli, E., 2022, L’altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Cadei, L. ,. S. D. ,. S. E. ,. A. L. (ed.). p. 163-190 28 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Competenza di ricerca: rinnovare e innovare la professione

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Research expertise: renewing and innovating the professionCadei, L. & Serrelli, E., 2022, L'altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Cadei, L., Simeone, D., Serrelli, E. & Abeni, L. (eds.). p. 164-190 27 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Competenza e metodologia umoristica

    Cadei, L., 2022, L’altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Cadei, L. ,. S. D. ,. S. E. ,. A. L. (ed.). p. 137-161 25 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Il coinvolgimento professionale nel lavoro educativo

    Cadei, L., Mortari, L., Simeone, D. & Sità, C., 2022, L?altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Livia Cadei, D. S. E. S. L. A. (ed.). p. 251-276 26 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Il lavoro educativo: tra culture professionali in servizio e culture della formazione

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Educational work: between professional cultures in service and cultures of trainingAbeni, L., Cadei, L., Serrelli, E. & Simeone, D., 2022, L'altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Livia Cadei, D. S. E. S. L. A. (ed.). p. 331-351 21 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Il mestiere d'educazione in Italia

    Simeone, D., Cadei, L. & Sità, C., 2022, L'altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Livia Cadei, D. S. E. S. L. A. (ed.). p. 23-42 20 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Il mestiere d’educatore in Italia

    Cadei, L., Simeone, D. & Sità, C., 2022, L’altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Cadei, L. ,. S. D. ,. S. E. ,. A. L. (ed.). p. 23-42 20 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Il processo di accompagnamento come opportunità per imparare. Una ricerca sugli educatori in Italia

    Simeone, D., Cadei, L., Sità, C. & Mortari, L., 2022, L'altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Livia Cadei, D. S. E. S. L. A. (ed.). p. 277-298 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La competenza narrativa

    Cadei, L., 2022, L’altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Cadei, L. ,. S. D. ,. S. E. ,. A. L. (ed.). p. 119-136 18 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La competenza tutoriale: affiancare e accompagnare i colleghi

    Cadei, L. & Bonometti, S., 2022, L’altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Cadei, L. ,. S. D. ,. S. E. ,. A. L. (ed.). Vol. 2022. p. 227-248 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • L'educatore riflessivo e l'urgenza delle competenze di secondo livello

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The reflective educator and the urgency of second level skillsAbeni, L., Cadei, L., Serrelli, E. & Simeone, D., 2022, L'altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Cadei, L., Simeone, D., Serrelli, E. & Abeni, L. (eds.). p. 5-19 15 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Lina Tridenti: l’insegnante che ama la vita!

    Cadei, L., 2022, Lina Tridenti, Orgogliose e indignate. Profilo di una educatrice impegnata, Archivio storico della Resistenza bresciana e dell’età contemporanea.. Vol. 2022. p. 33-42 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Narrare. Storie condivise verso una cultura pedagogica

    Cadei, L., 2022, Parole per educare Vol. I. Pedagogia generale e sociale. Amadini M., C. L. ,. M. P. ,. S. D. ,. (ed.). Vol. 2022. p. 191-199 9 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Patti intergenerazionali alla prova: narrazioni, strategie e itinerari di cura tra giovani e anziani

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Intergenerational pacts to the test: narratives, strategies and care itineraries between young and oldCadei, L. & Deluigi, R., 2022, Persone anziane e cura. Riflessioni pedagogiche e narrazioni nel tempo della pandemia. p. 86-99 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2021

    Biographies professionnelles des éducateurs en alternance

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Professional biographies of work-study educatorsCadei, L., Abeni, L. & Simeone, D., 2021, Les formations professionnelles. S’engager entre différents contextes d’apprentissage.. Merhan, F. ,. F. M. &. C. E. (ed.). p. 39-52 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Immigrati volontari per l’educazione dei più piccoli

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Volunteer immigrants for the education of childrenCadei, L. & Della Valle, V., 2021, Intercultura e Infanzia nei Servizi Educativi 0-6: prospettive di dialogo. Milani L, P. I. ,. (ed.). p. 161-170 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La partecipazione a scuola: Adolescenti in ‘scalata’

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Participation in school: Teenagers on 'climbing'Cadei, L. & Alfieri, S., 2021, Adolescenti e partecipazione. Indagine Generazione Z. 2019-2020.. Marta, E. ,. B. P. ,. &. A. S. ,. (ed.). p. 51-72 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Linguaggi pedagogici per produrre significati condivisi

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Pedagogical languages to produce shared meaningsCadei, L., 2021, Per una pedagogia del futuro. Studi in onore di Michele Corsi. p. 157-164 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Monchieri: i giovani e il progetto della speranza

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Monchieri: young people and the project of hopeCadei, L., 2021, Annali di storia dell'educazione e delle istituzioni scolastiche. New Approaches on Education, Nationalism and Religion in Argentina and Uruguay (1870-1940). p. 218-225 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Pedagogia dell’incontro tra culture

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Pedagogy of the encounter between culturesCadei, L., 2021, La casa della pace. Un progetto educativo in divenire. Simeone, D. E. Z. V. (ed.). p. 195-205 11 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Préface. Raconter son expérience pour accompagner les parcours d'apprentissage : perspectives italiennes

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Preface. Telling your experience to support learning paths: Italian perspectivesCadei, L., 2021, Narrer l’expérience pour accompagner les parcours d’apprentissage. Recherche-action-formation dans un campus des métiers en Indre-et-Loire. p. 11-17 7 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Volontariato e terzo settore

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Volunteering and third sectorSimeone, D. & Cadei, L., 2021, Brescia e la sfida glocale. p. 195-205 11 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2020

    Engaging contexts and citizenship skills: Steps towards an ‘engagement paradigm’

    Simeone, D., Aglieri, M., Amadini, M., Cadei, L., Locatelli, R., Raccagni, D., Serrelli, E., Solesin, L. & Bonometti, S., 2020, Humanistic futures of learning: Perspectives from UNESCO Chairs and UNITWIN Networks. p. 78-81 4 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Le metafore dell'educazione. Il lavoro educativo tra culture professionali in servizio e culture della formazione

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The metaphors of education. Educational work between professional cultures in service and training culturesCadei, L. & Simeone, D., 2020, Aver cura dell'esistenza. p. 299-308 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • “Andrà tutto bene”! (« Tout ira bien » !)

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] "Everything will be fine"! ("Tout ira bien"!)Cadei, L., 2020, Chronique du vécu d’une pandémie planétaire. Récits d’universitaires d’Est en Ouest premier semestre. Vol. 2020. p. 103-110 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2019

    Identity frontiers: necessary borders and porous challenges

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Identity frontiers: necessary borders and porous challengesCadei, L. & Deluigi, R., 2019, Identity navigation: rethinking languages, literatures and cultures between challenges and misinterpratations. Arrigo N., B. A. ,. C. K. (. ). (ed.). p. 75-93 19 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Maria Montessori: pensare l’educazione dei bambini

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Maria Montessori: thinking about the education of childrenCadei, L. & Sità, C., 2019, Figure dell'educazione nel mondo. De Ketele J.-M., C. L. ,. S. D. (ed.). p. 165-178 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2017

    « Le processus d’accompagnement comme opportunité d’apprendre. Une recherche avec des éducateurs en Italie »

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] “The support process as an opportunity to learn. Research with educators in Italy »Cadei, L., Mortari, L., Simeone, D. & Sita', C., 2017, Les apprentissages professionnels accompagnés. Jorro, A. &. D. K. J.-M. ,. M. F. ,. (ed.). p. 101-116 16 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Scrivere l'esperienza dell'alternanza scuola lavoro. L'accompagnamento tra riflessività e scrittura formatrice

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Write the experience of school-work alternation. The accompaniment between reflexivity and formative writingCadei, L., 2017, Scuola lavoro famiglia università. Per un sistema formativo alleato e competente. Vol. 2017. p. 53-57 5 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2016

    Il senso dello humour: riflessioni per il lavoro socioeducativo

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The sense of humor: reflections for socio-educational workCadei, L., 2016, Humor in azione. Argomenti educativi nei contesti culturali. p. 13-35 23 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La cultura della partecipazione: forme, modi e valutazione

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The culture of participation: forms, methods and evaluationCadei, L., 2016, Fare per e fare con: fare insieme. Progetti di cittadinanza tra scuole e famiglie. Cadei, L. (ed.). p. 15-40 26 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Mappe per integrare: l’educazione alla cittadinanza partecipativa

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Maps to integrate: participatory citizenship educationCadei, L. & Deluigi, R., 2016, Fare per e fare con: fare insieme. Progetti di cittadinanza tra scuole e famiglie. Cadei, L. D. R. P. J. -P. (ed.). p. 91-110 20 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2015

    L'engagement et le désengagement professionnel des éducateurs en structures d'accueil

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The professional engagement and disengagement of educators in reception structuresSimeone, D., Cadei, L., Mortari, L. & Sita', C., 2015, L'engagement professionnel en éducation et formation. p. 37-52 16 p. (PERSPECTIVES EN ÉDUCATION ET FORMATION).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Meeting of cultures and experience foreign families

    Cadei, L., 2015, Active citizenship and prosocial cooperation. Deluigi, R. ,. L. Y. ,. T. P. (ed.). p. 135-161 27 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Meeting of cultures and experience foreign families

    Cadei, L., 2015, Active citizenship and prosocial cooperation. Deluigi, R. ,. L. Y. ,. T. P. (ed.). p. 135-161 27 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Professioni fragili

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Fragile professionsCadei, L., 2015, La complessità del sapere pedagogico tra tradizione e innovazione. Elia, G. (ed.). p. 108-115 8 p. (collana di pedagogia sociale storia dell'educazione e letteratura per l'infanzia).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2014

    La famiglia come luogo di cultura educativa

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The family as a place of educational cultureCadei, L., 2014, Pedagogia della famigli. Pati, L. (ed.). p. 215-223 9 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Le professioni educative

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The educational professionsSimeone, D., Cadei, L. & Sita', C., 2014, Le sfide sociali dell'educazione. p. 153-169 17 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Neogenitori nelle reti virtuali: tra isolamento e modelli culturali

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] New parents in virtual networks: between isolation and cultural modelsCadei, L., 2014, Pedagogia della famiglia. PATI, L. (ed.). p. 417-426 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Rappresentazioni e legami nel divorzio dei genitori

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Representations and ties in parental divorceCadei, L., 2014, Pedagogia della famiglia. PATI, L. (ed.). p. 67-74 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter