If you made any changes in Pure these will be visible here soon.
Filter
Chapter

Search results

  • 2022

    Il coinvolgimento professionale nel lavoro educativo

    Cadei, L., Mortari, L., Simeone, D. & Sità, C., 2022, L?altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Livia Cadei, D. S. E. S. L. A. (ed.). p. 251-276 26 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Il lavoro educativo: tra culture professionali in servizio e culture della formazione

    Abeni, L., Cadei, L., Serrelli, E. & Simeone, D., 2022, L'altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Livia Cadei, D. S. E. S. L. A. (ed.). p. 331-351 21 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Il mestiere d'educazione in Italia

    Simeone, D., Cadei, L. & Sità, C., 2022, L'altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Livia Cadei, D. S. E. S. L. A. (ed.). p. 23-42 20 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Il processo di accompagnamento come opportunità per imparare. Una ricerca sugli educatori in Italia

    Simeone, D., Cadei, L., Sità, C. & Mortari, L., 2022, L'altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Livia Cadei, D. S. E. S. L. A. (ed.). p. 277-298 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Patti intergenerazionali alla prova: narrazioni, strategie e itinerari di cura tra giovani e anziani

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Intergenerational pacts to the test: narratives, strategies and care itineraries between young and oldCadei, L. & Deluigi, R., 2022, Persone anziane e cura. Riflessioni pedagogiche e narrazioni nel tempo della pandemia. p. 86-99 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2021

    Biographies professionnelles des éducateurs en alternance

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Professional biographies of work-study educatorsCadei, L., Abeni, L. & Simeone, D., 2021, Les formations professionnelles. S’engager entre différents contextes d’apprentissage.. Merhan, F. . F. M. . C. E. (ed.). p. 39-52 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Immigrati volontari per l’educazione dei più piccoli

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Volunteer immigrants for the education of childrenCadei, L. & Della Valle, V., 2021, Intercultura e Infanzia nei Servizi Educativi 0-6: prospettive di dialogo. Milani L, P. I. . (ed.). p. 161-170 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La partecipazione a scuola: Adolescenti in ‘scalata’

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Participation in school: Teenagers on 'climbing'Cadei, L. & Alfieri, S., 2021, Adolescenti e partecipazione. Indagine Generazione Z. 2019-2020.. Marta, E. . B. P. . . A. S. . (ed.). p. 51-72 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Linguaggi pedagogici per produrre significati condivisi

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Pedagogical languages to produce shared meaningsCadei, L., 2021, Per una pedagogia del futuro. Studi in onore di Michele Corsi. p. 157-164 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Monchieri: i giovani e il progetto della speranza

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Monchieri: young people and the project of hopeCadei, L., 2021, Annali di storia dell'educazione e delle istituzioni scolastiche. New Approaches on Education, Nationalism and Religion in Argentina and Uruguay (1870-1940). p. 218-225 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Pedagogia dell’incontro tra culture

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Pedagogy of the encounter between culturesCadei, L., 2021, La casa della pace. Un progetto educativo in divenire. Simeone, D. E. Z. V. (ed.). p. 195-205 11 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Préface. Raconter son expérience pour accompagner les parcours d'apprentissage : perspectives italiennes

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Preface. Telling your experience to support learning paths: Italian perspectivesCadei, L., 2021, Narrer l’expérience pour accompagner les parcours d’apprentissage. Recherche-action-formation dans un campus des métiers en Indre-et-Loire. p. 11-17 7 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Volontariato e terzo settore

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Volunteering and third sectorSimeone, D. & Cadei, L., 2021, Brescia e la sfida glocale. p. 195-205 11 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2020

    Engaging contexts and citizenship skills: Steps towards an ‘engagement paradigm’

    Simeone, D., Aglieri, M., Amadini, M., Cadei, L., Locatelli, R., Raccagni, D., Serrelli, E., Solesin, L. & Bonometti, S., 2020, Humanistic futures of learning: Perspectives from UNESCO Chairs and UNITWIN Networks. p. 78-81 4 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Le metafore dell'educazione. Il lavoro educativo tra culture professionali in servizio e culture della formazione

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The metaphors of education. Educational work between professional cultures in service and training culturesCadei, L. & Simeone, D., 2020, Aver cura dell'esistenza. p. 299-308 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • “Andrà tutto bene”! (« Tout ira bien » !)

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] "Everything will be fine"! ("Tout ira bien"!)Cadei, L., 2020, Chronique du vécu d’une pandémie planétaire. Récits d’universitaires d’Est en Ouest premier semestre. Vol. 2020. p. 103-110 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2019

    Identity frontiers: necessary borders and porous challenges

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Identity frontiers: necessary borders and porous challengesCadei, L. & Deluigi, R., 2019, Identity navigation: rethinking languages, literatures and cultures between challenges and misinterpratations. Arrigo N., B. A. . C. K. (ed.). p. 75-93 19 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Maria Montessori: pensare l’educazione dei bambini

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Maria Montessori: thinking about the education of childrenCadei, L. & Sità, C., 2019, Figure dell'educazione nel mondo. De Ketele J.-M., C. L. . S. D. (ed.). p. 165-178 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2017

    « Le processus d’accompagnement comme opportunité d’apprendre. Une recherche avec des éducateurs en Italie »

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] “The support process as an opportunity to learn. Research with educators in Italy »Cadei, L., Mortari, L., Simeone, D. & Sita', C., 2017, Les apprentissages professionnels accompagnés. Jorro, A. . D. K. J-M. . M. F. . (ed.). p. 101-116 16 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Scrivere l'esperienza dell'alternanza scuola lavoro. L'accompagnamento tra riflessività e scrittura formatrice

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Write the experience of school-work alternation. The accompaniment between reflexivity and formative writingCadei, L., 2017, Scuola lavoro famiglia università. Per un sistema formativo alleato e competente. Vol. 2017. p. 53-57 5 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2016

    Il senso dello humour: riflessioni per il lavoro socioeducativo

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The sense of humor: reflections for socio-educational workCadei, L., 2016, Humor in azione. Argomenti educativi nei contesti culturali. p. 13-35 23 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La cultura della partecipazione: forme, modi e valutazione

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The culture of participation: forms, methods and evaluationCadei, L., 2016, Fare per e fare con: fare insieme. Progetti di cittadinanza tra scuole e famiglie. Cadei, L. (ed.). p. 15-40 26 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Mappe per integrare: l’educazione alla cittadinanza partecipativa

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Maps to integrate: participatory citizenship educationCadei, L. & Deluigi, R., 2016, Fare per e fare con: fare insieme. Progetti di cittadinanza tra scuole e famiglie. Cadei, L. D. R. P. J. -P. (ed.). p. 91-110 20 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2015

    L'engagement et le désengagement professionnel des éducateurs en structures d'accueil

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The professional engagement and disengagement of educators in reception structuresSimeone, D., Cadei, L., Mortari, L. & Sita', C., 2015, L'engagement professionnel en éducation et formation. p. 37-52 16 p. (PERSPECTIVES EN ÉDUCATION ET FORMATION).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Meeting of cultures and experience foreign families

    Cadei, L., 2015, Active citizenship and prosocial cooperation. Deluigi, R. . L. Y. . T. P. (ed.). p. 135-161 27 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Meeting of cultures and experience foreign families

    Cadei, L., 2015, Active citizenship and prosocial cooperation. Deluigi, R. . L. Y. . T. P. (ed.). p. 135-161 27 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Professioni fragili

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Fragile professionsCadei, L., 2015, La complessità del sapere pedagogico tra tradizione e innovazione. Elia, G. (ed.). p. 108-115 8 p. (collana di pedagogia sociale storia dell'educazione e letteratura per l'infanzia).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2014

    La famiglia come luogo di cultura educativa

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The family as a place of educational cultureCadei, L., 2014, Pedagogia della famigli. Pati, L. (ed.). p. 215-223 9 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Le professioni educative

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The educational professionsSimeone, D., Cadei, L. & Sita', C., 2014, Le sfide sociali dell'educazione. p. 153-169 17 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Neogenitori nelle reti virtuali: tra isolamento e modelli culturali

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] New parents in virtual networks: between isolation and cultural modelsCadei, L., 2014, Pedagogia della famiglia. PATI, LUIGI. (ed.). p. 417-426 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Rappresentazioni e legami nel divorzio dei genitori

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Representations and ties in parental divorceCadei, L., 2014, Pedagogia della famiglia. PATI, LUIGI. (ed.). p. 67-74 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2013

    « Les blogs des parents : des pratiques d’écriture parentale comme formes de soutien de la parentalité»

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] “Parents' Blogs: Parenting Practices as Forms of Parenting Support”Cadei, L. & Francis, V., 2013, L'enfant dans les livres. Représentations, savoirs, normes. Schneider, B. & Mietkiewicz, M-C. (eds.). p. 149-167 19 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Genitori nella rete

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Parents in the networkCadei, L., 2013, L’attesa: un tempo per nascere genitori. CADEI, LIVIA. & SIMEONE, DOMENICO. (eds.). p. 65-89 25 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Quelle posture pour les acteurs dans le processus de recherche?

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] What position for the actors in the research process?Cadei, L., 2013, Méthodes de recherche en Education familiale : Enjeux, bénéfices et difficultés. p. 103-110 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Ricerca educativa: un sapere desiderabile verso il potere d’agire

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Educational research: a desirable knowledge towards the power to actCadei, L., 2013, Un itinerario di ricerca della pedagogia. Studi in onore di Luisa Santelli Beccegato. Elia, G. & Chionna, L. (eds.). p. 61-68 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • S’engager dans le travail éducatif

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Engage in educational workCadei, L., Simeone, D. & Sità, C., 2013, L’engagement professionnel en éducation et formation. De Ketele, J-M. & Jorro, A. (eds.). p. 25-37 13 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2012

    Legami e significati nell’esperienza della sofferenza. Un’indagine qualitativa.

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Links and meanings in the experience of suffering. A qualitative investigation.Cadei, L., 2012, Sofferenza e riprogettazione esistenziale. Il contributo dell’educazione,. PATI, LUIGI. (ed.). p. 25-66 42 p. (FAMILIA).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Ricerca e formazione: tra ambiguità semantiche e nuove forme di azione

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Research and training: between semantic ambiguities and new forms of actionCadei, L. & Simeone, D., 2012, Il futuro della ricerca pedagogica e la sua valutazione. p. 213-221 9 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Sfide e prospettive del lavoro educativo nelle comunità con i Minori Stranieri Non Accompagnati

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Challenges and prospects for educational work in communities with Unaccompanied Foreign MinorsCadei, L., 2012, Minori stranieri: questioni e prospettive d’accoglienza ed integrazione. D'Aniello, F. (ed.). p. 89-99 11 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2011

    Cittadinanza attiva : la ricerca tra dimensione scientifica e pratiche formative

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Active citizenship: research between the scientific dimension and training practicesCadei, L., 2011, Educare alla democrazia e alla cittadinanza. CORSI, MICHELE. (ed.). p. 179-184 6 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2010

    Diventare Genitori. Stabilità e cambiamento nell'acquisizione del ruolo genitoriale

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Become parents. Stability and change in the acquisition of the parental roleCadei, L., 2010, Quale conciliazione fra tempi lavorativi e impegni educativi? Giovani famiglie, lavoro e riflessione pedagogica. p. 171-186 16 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La questione interculturale nella ricerca e nel lavoro educativo

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The intercultural issue in research and educational workCadei, L., 2010, Immigrazione ed interculturalità: Dall’indifferenza alla convivialità delle differenze. p. 21-30 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2009

    L'impiego del software nell'analisi qualitativa

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The use of software in qualitative analysisCadei, L. & Simeone, D., 2009, L'analisi qualitativa dell'esperienza diretta. Zuczkowski, A. & Bianchi, I. (eds.). p. 465-472 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter