Filter
Chapter

Search results

  • 2024

    Credibilità e fiducia nella comunicazione televisiva contemporanea: ruolo e retoriche dei talk show nel triennio 2020-2023

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Credibility and trust in contemporary television communication: role and rhetoric of talk shows in the three-year period 2020-2023Carelli, P., Scaglioni, M. & Sfardini, A., 2024, Il futuro della democrazia italiana. Politica e società al tempo del governo Meloni. Palano, D. (ed.). p. 133-151 19 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Intrattenimento green. Il tema della sostenibilità nei programmi unscripted

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Green entertainment. The theme of sustainability in unscripted programsSfardini, A., 2024, GREEN ITALY. ESPERIENZE, MEDIA E CULTURE PER UN TURISMO SOSTENIBILE. Carelli, P. & Pasini, M. (eds.). p. 43-52 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2022

    Communication in Italy During the Pandemic

    Carelli, P., Scaglioni, M. & Sfardini, A., 2022, State of Emergency. Italian democracy in times of pandemic. Palano, D. (ed.). p. 225-241 17 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Per un atlante delle distopie mediali: coordinate, traiettorie, occorrenze

    Translated title of the contribution: For an atlas of media dystopias: coordinates, trajectories, occurrencesCarelli, P., Galli, M., Scaglioni, M. & Sfardini, A., 2022, Il futuro capovolto. Per una mappa degli immaginari distopici del XXI secolo. EDUCatt - Ente per il Diritto allo Studio Universitario dell’Università Cattolica, p. 117-162 46 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2021

    A che punto è la notte. Media e comunicazione a un anno da “L’Altro Virus”

    Translated title of the contribution: At what point is the night. Media and communication one year after “The Other Virus”Carelli, P., Sala, M., Scaglioni, M. & Sfardini, A., 2021, L'altro virus. Comunicazione e disinformazione al tempo del Covid-19. Vita e Pensiero, p. 213-238 26 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La serialità generalista di qualità

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The quality generalist serialitySfardini, A., 2021, Storia delle serie tv. Armando Fumagalli, C. A. P. B. (ed.). p. 174-194 21 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Mapping European premium-scripted: trends, patterns and data in an emerging EU market

    Sfardini, A., Penati, C. & Holdaway, D., 2021, A European Television Fiction Renaissance. Massimo Scaglioni, L. B. (ed.). p. 33-54 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2020

    Come comunicare la pandemia? Credibilità e fi ducia delle fonti istituzionali nell’informazione italiana sul Covid-19

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] How to communicate the pandemic? Credibility and trust of institutional sources in Italian information on Covid-19Sfardini, A., 2020, L'altro virus. COomunicazione e disinformazione al tempo del COVID-19. p. 63-73 11 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Cultura, memoria e archivi digitali

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Culture, memory and digital archivesScaglioni, M. & Sfardini, A., 2020, La storia pubblica. Memoria, fonti audiovisive e archivi digitali. Grasso, A. (ed.). p. 89-92 4 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Dalla definizione alla prassi

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] From definition to practiceScaglioni, M. & Sfardini, A., 2020, Branded Entertainment. Definizione, mercati, strategie e prassi in Italia. p. 36-57 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Le arti, i media e il teatro nella costruzione di relazioni interculturali. Migrations/Mediations, una ricognizione dell’area milanese

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The arts, the media and the theater in the construction of intercultural relationships. Migrations/Mediations, a survey of the Milan areaBernardi, C., Cati, A., Eugeni, R., Guerinoni, M., Piredda, M. F. & Sfardini, A., 2020, MigraREport 2020. Emergenze e nuove sfide nello studio delle migrazioni. Colombo, M. (ed.). p. 173-182 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2019

    Finestra sugli italiani: la visibilità del pubblico

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Window on Italians: public visibilityGiaccardi, C. & Sfardini, A., 2019, Appassionati dissodatori. Storia e storiografia della televisione in Italia. Studi in onore di Aldo Grasso. Vol. 2019. p. 105-114 10 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Television genres, from "paleo-" to "neo-television"

    Scaglioni, M. & Sfardini, A., 2019, Media and Communication in Italy: historical and theoretical perspectives. Vita e Pensiero, p. 228-239 12 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Visto (poco) in Tv: i candidati regionali alle prese con l’immigrazione

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Seen (little) on TV: regional candidates struggling with immigrationScaglioni, M. & Sfardini, A., 2019, Migrazioni e comunicazione politica. Le elezioni Regionali del 2018 tra vecchi e nuovi media. Villa, M. (ed.). p. 61-72 12 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2018

    Ridefinire il tempo. Tra storytelling e consumo

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Redefine time. Between storytelling and consumptionSfardini, A. & Penati, C., 2018, Tempo di serie. la temporalità nella narrazione seriale. p. 17-36 20 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2017

    Il pubblico: concetti, metafore, traiettorie di ricerca

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The public: concepts, metaphors, research trajectoriesSfardini, A., 2017, La televisione: modelli teorici e percorsi di analisi. Scaglioni, M. & Sfardini, A. (eds.). p. 93-106 14 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La via italiana alla reality Tv

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] The Italian way to reality TVSfardini, A., 2017, Storia della comunicazione e dello spettacolo in Italia. Volume III. I media alla sfida della convergenza (1979-2012). p. 76-80 5 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Le culture del consumo

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Consumer culturesSfardini, A., 2017, Storia della comunicazione e dello spettacolo in Italia. Volume III. I media alla sfida della convergenza (1979-2012). p. 51-58 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Tradition and Innovation: Italian Women's Channels, Factual Entertainment and the Significance of Generation in Women's Viewing Preferences

    Penati, C. & Sfardini, A., 2017, Television for Women: New Directions. Moseley, R., Wheatley, H. & Wood, H. (eds.). p. 167-182 16 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2015

    Dai ‘media del potere’ al ‘potere dei media’

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] From 'media of power' to 'media power'Sfardini, A., 2015, Storia della comunicazione e dello spettacolo in Italia. Volume II. I media alla sfida della Democrazia (1945-1978). COLOMBO, F. & EUGENI, R. (eds.). p. 32-36 5 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2013

    I love fiction! Modelli di consumo nel mondo della serialità televisiva.

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] I love fiction! Consumer models in the world of television seriality.Penati, C. & Sfardini, A., 2013, Tutta un'altra fiction. La serialità pay in Italia e nel mondo. Il modello Sky.. SCAGLIONI, M. & BARRA, L. (eds.). p. 66-80 15 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • La politica al tempo dell'entertainment

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Politics in the time of entertainmentSfardini, A., 2013, Storia e culture della televisione italiana. p. 124-131 8 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2011

    Young Italian's Crossmedia Cultures

    Mascheroni, G., Pasquali, F., Scifo, B., Sfardini, A., Stefanelli, M. & Vittadini, N., 2011, The Contemporary Internet. National and Cross-National Studies. HADDON, L. (ed.). p. 33-54 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2010

    Senza confini di "campo". La fase field della ricerca

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Without "field" boundaries. The field phase of the researchSfardini, A., 2010, Televisione convergente. La tv oltre il piccolo schermo. GRASSO, A. & SCAGLIONI, M. (eds.). p. 103-108 6 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2009

    Researching mobile audiences: per un'analisi delle nuove territorialità mediali

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Researching mobile audiences: for an analysis of new media territorialitiesMascheroni, G. & Sfardini, A., 2009, Giovani Sociologi 2008. G., F. L. ,. B. A. (ed.). p. 167-196 30 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2007

    Elisa di Rivombrosa. La ricetta del successo

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Elisa di Rivombrosa. The recipe for successScaglioni, M. & Sfardini, A., 2007, Successi Culturali e Pubblici Generazionali. COLOMBO, F. & AROLDI, P. (eds.). p. 157-177 21 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Infotainment e interesse per la politica

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Infotainment and interest in politicsSfardini, A. & Mazzoleni, G., 2007, La maratona di Prodi e lo sprint di Berlusconi. La campagna elettorale 2006. MANCINI, P. (ed.). p. 137-158 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Zelig. Dal Cabaret Al Circus

    Translated title of the contribution: [Autom. eng. transl.] Zelig. From Cabaret To CircusFacchinotti, L., Scaglioni, M. & Sfardini, A., 2007, SUCCESSI CULTURALI E PUBBLICI GENERAZIONALI. COLOMBO, F. & AROLDI, P. (eds.). p. 181-197 17 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2005

    Tra fan e protagonisti: la convergenza culturale dei nuovi pubblici televisivi

    Sfardini, A., 2005, Neotelevisione. Elementi di un linguaggio catodico glocal/e. PECCHIOLI, M. (ed.). p. 152-168 17 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2003

    Generazioni di spettatori di fronte alla Tv

    Sfardini, A., 2003, Le età della Tv. Indagine su quattro generazioni di spettatori italiani. AROLDI, P. & COLOMBO, F. (eds.). p. 177-206 30 p. (MEDIA, SPETTACOLO, PROCESSI CULTURALI).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • Navigare la rete. Per un approccio analitico agli 'stili di navigazione'

    Sfardini, A. & Tosoni, S., 2003, Consumare la rete. Una ricerca sulla fruizione di internet e la navigazione del web. Barbara - Pasquali, F. S. (ed.). p. 121-165 45 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2001

    La stampa popolare e la paraletteratura

    Sfardini, A., 2001, Il prodotto culturale. Teorie, tecniche di analisi, cases histories. COLOMBO, F. & EUGENI, R. (eds.). p. 51-72 22 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

  • 2000

    I giornali online

    Facchinotti, L. & Sfardini, A., 2000, Appunti del corso di Teoria e Tecnica delle Comunicazioni di massa. COLOMBO, F. (ed.). p. 109-115 7 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter